
Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

69 

Political Candidates’ Coverage in the 2010  
Iraqi General Elections 

 
 

 
Ahmed K. Al-Rawi, Ph.D. 

Assistant Professor 
Department of Media and Communication, 

Erasmus University Rotterdam, The Netherlands  
alrawi@eshcc.eur.nl 

 
Barrie Gunter, Ph.D. 

Professor 
Department of Media and Communication, 

Leicester University, UK  
bg45@le.ac.uk 

 
 
 
 
Abstract 
This study investigates the tone of political candidates’ election coverage in the evening 
newscasts of four Iraqi satellite television channels: Iraqia (state-run), Furat (Shiite), Hurria 
(Kurdish), and Baghdad (Sunni) for the 14 days leading up to the 7th of March 2010 Iraqi general 
election. Iraq is believed to have a new liberal and plural media that emerged after 2003 which is 
different from the authoritarian media during Saddam Hussein's rule. Except for Iraqia TV, the 
three other channels are run, supported, and funded by different political parties. The analysis 
included examining 56 evening newscasts which had 857 news stories related to the elections. 
Although the channels all claimed to follow the principles of good journalism such as being fair, 
balanced, and objective, the evidence presented here indicates that all four channels were biased 
and one-sided in their coverage of the Iraqi politicians. Even the state-run al-Iraqia channel that 
was expected to stay neutral in its coverage due to its mandate, showed slight preferences to 
some politicians over the others.  
 
Keywords: 2010 Iraqi elections; Iraqi media, Iraqi TV channels; Arab media; partisan channels; 
plural media; sectarianism  
 

 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

70 

Introduction  

After the US-led invasion of Iraq in 2003, hundreds of newspapers and tens of radio stations and 

television channels were founded in a very short period of time. In relation to the state-run 

media, the US Administration or ‘Coalition Provisional Authority’ (CPA) established the Iraqi 

Communications and Media Commission (CMC) which replaced the Ministry of Information 

that held sway during the Baath's rule. CMC was created to be a non-profit organization that 

provides licenses for telecommunication companies and monitors media channels operating in 

Iraq. Part of its task was the creation of the Iraqi Media Network (IMN) which runs al-Iraqia TV 

and a few affiliate channels such as al-Iraqia-Education, al-Iraqia-Sport, and Al-Forqan 

(religious programs). 

One emergent problem that occurred following these initiatives was that new regulations 

and codes of practice for broadcasters were decreed, following those adopted by developed 

nations, though very few have been effectively applied. This observation triggered the study 

reported in this paper which examined the nature of news coverage of the 2010 Iraqi general 

elections by Iraqi television stations with different political (and religious) allegiances.  

From the beginning of the US occupation of Iraq, the CPA stated that the CMC should 

follow a regulation that provides ‘the fullest exercise of freedom of expression as defined by 

International Convention, must encourage pluralism and diverse political debate and must 

empower rather than restrain independent and impartial commentary’ (Coalition Provisional 

Authority, 2003). Hence, everyone in the beginning expected to have a new Iraqi media that was 

free and independent from state control, following the BBC’s example. 

According to CMC, there are strict media regulations stipulated in the ‘Guidelines on 

Accuracy and Balance’ (2007) to be followed by journalists and media bodies when covering 

news. All the Iraqi media outlets must abide by these laws in order to be granted licenses to 

work. Hence, it is expected that these media outlets will seek to abide by the rules. For example, 

in the ‘General Steering’ (n.d.) published on the Commission’s website, news bias is clearly 

defined and clarified. No media channel would be given a license unless it signed a document 

that stated the necessity to respect the rules of fairness, accuracy, and objectivity in reporting.  



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

71 

As for election times, CMC’s ‘Code for Media during Elections’ which was also 

published on the website of the Independent High Electoral Commission- Iraq (n.d.), states the 

regulations to be followed by media channels before the elections. In Article (3) entitled ‘Fair 

Reporting’, the code states that: ‘In covering any Political Entity or Coalition, or any of their 

candidates, no Media shall engage in intentional distortion, suppression, falsification, 

misrepresentation or censorship of information. All Media shall ensure due accuracy and 

fairness’ (Communication and Media Commission, 2005, pp.39-40). CMC made it clear for IMN 

that news commentary and opinion must be ‘distinguished from fact so as not to be confused 

with news coverage or current affairs programming’. Further, the Code insists that no media 

channel ‘shall endorse any Political Entity or Coalition, or any of their candidates. In all such 

media, opinion shall be clearly distinguished from fact so as not to be confused with news 

coverage or current affairs programming’.  

However, CMC’s assertion of applying the universal principles of good journalism in Iraq is 

too ideal simply because these principles are impossible to be applied in the current political 

climate of Iraq which is in a state of an emerging democracy. In fact, Iraq’s case is similar to 

many other countries around the world especially in Latin America, post-communist Russia, and 

Eastern Europe which witnessed a political transition toward democratic rule. One has to take 

into account the fact that most media outlets in Iraq are owned by either political or religious 

parties whose views shape the nature of messages sent to the public, so having balanced news 

production seems an ideal goal in this polarized scene. Added to this main factor, there is the 

burden of the past Baathist legacy and lack of proper independent training for journalists and 

funding for media channels.  

For the current study, the Iraqia, Furat, Hurria, and Baghdad channels were selected based on 

their popularity and partly on the results of the 2009 Governorate Elections. In the above 

election, the ‘State Law Coalition’ came first throughout all Iraqi Shiite governorates; this 

electoral list included the Shiite Dawa Party headed by Prime Minister Nouri Maliki and 

Muqtada Sadr’s movement that does not have an official satellite channel. In the second place 

came the ‘List of Independent Forces and the Martyrs of the Mihrab’, headed by Abdul Aziz 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

72 

Hakim and hence, the choice is made to include Hakim’s TV channel, Furat, which is managed 

now by his son, Ammar Al-Hakim after his father's death in 2009. He is also the head of the 

Islamic Supreme Council of Iraq.  

According to an IREX audience survey in 2010, Furat TV came seventh out of ten channels in 

terms of viewership in the Shiite dominated Southern Iraq (IREX 2010). As for the Kurds, 

Masud Barazani, head of Kurdistan Democratic Party (KDP), and Jalal Talabani, Iraqi President 

and head of Patriotic Union of Kurdistan (PUK), are both governing the independent northern 

region. Barazani, who also heads the Kurdish Region, is known to be more chauvinistic than 

Talabani and has more popularity in Erbil and Dohuk; however, his Arabic speaking channel Al-

Taakhi TV stopped broadcasting few years ago. Hence, Hurria channel which is run by Talabani 

was selected. Finally, the Sunni Coalition Iraqi Accord Front (IAF) led by the Iraqi Islamic Party 

(IIP) won in some Sunni dominated governorates; thus, the Baghdad TV channel was chosen. 

Ayad Samarai is the head of the IIP and former Parliament chairman. As for Ayad Allawi, Iraq’s 

former prime minister and whose slate won in the 2010 elections, he does not have a particular 

channel that he sponsors except for Baghdad newspaper.  

All the above four TV channels transmit flagship evening news broadcasts that usually reflect 

the editorial stance of the channel. These flagship newscasts were chosen for analysis as they fell 

within prime-viewing time for Iraqi audiences and therefore potentially serve as primary sources 

of the latest political news for large swathes of the population. Research elsewhere has 

confirmed, that although not the only sources, main evening newscasts can be particularly 

influential in major election contexts (Iyenger, Peters, & Kinder, 1982). 

 

Theoretical Framework 
Semetko et al. (1991) argue that the editorial approach followed by news organizations that 

cover the election campaign is of two types: sacerdotal and pragmatic. Based on the analysis and 

comparison of the 1983 British general election with the 1984 American presidential election, 

the researchers found that British journalists were rather cautious in their coverage, trying their 

best to make TV news somewhat 'politically innocuous' (Semetko et al., 1991, p. 53), whereas 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

73 

American journalists working for NBC were more proactive, 'looking for events to report that 

would be laced with drama, conflict, novelty, movement and anomaly' (Semetko et al., 1991, p. 

55). The first type suggests that the elections play a significant role in shaping democratic 

societies; hence, the election campaign is newsworthy and politicians are usually respected in 

such coverage. Studies of British journalism in the 1980s show an overwhelmingly sacerdotal 

approach since journalists are usually cautious in their coverage (Blumler & Gurevitch, 2000). In 

fact, many European journalists used to cover the elections in their countries some decades ago 

by following the sacerdotal approach (until the late 1960s in the Netherlands; until the late 1970s 

in Belgium; until 1980s in Britain; throughout the Lottizzazione period in Italy) (Semetko et al., 

1991; Asp, 1983; Siune & Borre, 1975). Media outlets followed the partisan logic since they 

were careful not to offend the political parties and their candidate(s) (Gurevitch & Blumler, 

1993; Brants & van Praag, 2006; Roncarolo, 2002; Asp, 1983). Some media experts call this 

kind of coverage agenda-sending since the journalists are only focused on reporting the political 

agenda of the competing parties without challenging the prevalent political views (Semetko & 

Canel, 1997). In other words, journalists transmit or send the political ideology of politicians 

without necessarily questioning the credibility of those politicians and their ideas. 

However, media coverage of election campaigns in Europe later developed by adhering 

to media logic in the sense that the overage became proactive (pragmatic) instead of being 

reactive (sacerdotal) toward the political parties' agendas (Semetko et al., 1991; Nossiter, 

Scammell, & Semetko 1995). For example, journalists in the 1997 general British election were 

more proactive, suggesting a shift to the pragmatic approach and to the American model of 

journalism (Blumler & Gurevitch 2000). This new approach has been adopted by many other 

journalists in Europe in the recent past years (Norris et al., 1999; Blumler & Gurevitch, 1998; 

Semetko & Canel, 1997; De Vreese, 2001). However, there are still traces of the sacerdotal 

approach. For instance, Donsbach (1997) investigated the coverage of the German Bundestag 

Election of 1994 and mentioned that the news framed the political process. From the 18 German 

news organizations - eight daily newspaper, two news magazines, four weekly papers, and four 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

74 

news magazines on television- Donsbach investigated, the majority followed an advocacy model 

in the sense that they supported/favored a certain political candidate.  

Despite the fact that the principles of good journalism prevent journalists from being one-

sided and biased in their coverage of events, ideological beliefs tend to overrule all these 

principles as the news slants in the end 'toward the dominant or hegemonic perspective' 

(Garyantes & Murphy, 2010, p. 153). Indeed, ideology and the nature of political system both 

exert tremendous influence on media freedom and objectivity (Oates 2006; Jakubowicz, 2001; 

Bagdikian, 1983; Gans 2004; Gauthier, 1993). 

Since this study focused on measuring the tone of TV coverage of election-related topics, 

it is relevant to briefly discuss bias, which refers to the tendency for news organizations to side 

with one group or perspective at the expense of another by deviating from the norm of 

objectivity and in an effort to serve personal or political purposes (McQuail, 1992). Several 

scholars define bias as a systematic slant seen in favoring one side/party/figure over another. 

This kind of differential treatment is usually repeated over time (Kenney & Simpson, 1993, p. 

346; Greene & Stevenson 1980, p.115). According to McQuail, bias is described as a ‘consistent 

tendency to depart from the straight path of objective truth by deviating either to left or right …. 

In news and information it refers to a systematic tendency to favour (in outcome) one side or 

position over another’ (1992, p.191). D’Alessio and Allen (2000) classified bias into three main 

types: gatekeeping bias which is done by the selection of stories from a particular party; 

coverage bias which takes into account the amount of coverage received by each party, and 

statement bias which emphasizes the issue of tone (favorability and unfavorability). 

One approach to measuring bias on TV news is to compute the numerical sum of 

positive, neutral, and negative references, forming a scale of which the point in the middle 

becomes the neutral point. This is especially useful in comparing the news stories aired by more 

than two TV channels (McQuail 1992, p. 227). Another way of detecting bias is by measuring 

the emphasis or amount of coverage given to a particular issue or figure and comparing it to 

another similar entity. Media channels can easily distort or polish someone’s image by 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

75 

manipulating this factor, and research found that people tend to believe that a particular person is 

more important if there is more coverage focused on that individual (McCombs & Shaw, 1972).  

Based on an investigation of the tone of coverage of political candidates, this study attempts 

to examine the coverage of the General Election by four channels: Iraqia, Furat, Hurria, and 

Baghdad. The answers to the following research questions were sought: 

1. What was the amount of attention given by the four channels to different political candidates 

and their slates? 

2. How were the channels different or similar in covering the political candidates?  

 

Method 

In this study, quantitative and qualitative content analyses were conducted. The two weeks 

leading to the Election Day were chosen as some previous election studies concentrated on 

examining the same time period (Fox et al., 2005; de Vreese et al., 2006). There are good reasons 

for choosing to do this. Farnsworth, Lichter, and Schatz (2009) studied the Canadian 

Broadcasting Corporation coverage of Canada's 2006 Liberal Party Leadership candidates and 

found out that about 90% of the statements in the newscasts on or by the candidates were aired in 

the last two weeks of the campaign. There is also evidence that many voters usually make their 

decision during the election campaign itself. In the 1960s in Britain, one in ten voters made up 

their mind during the campaign, but in the 1990s this proportion increased to one in four voters 

(Norris et al. 1999). In the 1984 Canadian elections, 58% of Quebec voters and 47% of voters 

elsewhere made a decision on whom they would vote for during the campaign (Wagenberg et al. 

1988). Finally, voters who decide late are known to rely more on the visual presentation of 

candidates (McHugo et al. 1985; Graber 1987). 

A total sample of 56 evening newscasts containing 857 news stories that were related to 

the election were analyzed. The unit of analysis in this study is the news story itself (Campbell, 

2006). News stories that dealt with the economy, sports, or international events were ignored. 

During late February, it was noted that there were several stories irrelevant to the election in the 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

76 

beginning of the campaign, while in early March the majority of the news stories were focused 

on the election. This is common because the efforts of supporting the candidates and 

disseminating the knowledge on the election were intensified in the late campaign phase.  

The recordings were made on a daily basis from the 22nd of February to the 6th of March 

2010. All the targeted transmissions were flagship programs televised by 8pm and 10.30pm in 

the evening. The Sunni Baghdad channel aired the highest number of stories (n=234) among the 

rest of channels. The Shiite channel, Furat, aired (n=221) stories followed by the Kurdish TV 

Hurria with (n=201) stories and the state-run Iraqia channel with the same number of stories. As 

can be seen from the above figures, the four channels aired a similar number of news stories. 

However, Baghdad channel was more concerned with covering news and reports on the elections 

though the very same channel had refrained from airing news related to the election on one 

whole day which was Prophet Mohammed’s Birthday. 

The main coding frame originally measured newscast content features at three levels: (1) 

the program level (2) the story level (3) candidates level (sub-story). This approach was adopted 

following previous research that focused on the study of TV news covering three areas: the story, 

the language, and the visuals (Beharrel et al., 1980). In relation to the candidate level, narrative 

terms signaling neutral/positive/negative on each candidate are investigated. The authors 

calculated the tendency tone or evaluative direction (McQuail 1992; Wimmer & Dominick 1991) 

to determine the way candidates were presented in the newscasts by relying on specific meanings 

conveyed by the verbal language of each news item. In their study, Garyantes and Murphy 

(2010) compared Al-Jazeera.net (English version) with CNN.com's coverage of the 2005 Iraqi 

election. The study concluded that CNN.com framed the election news by mainly presenting 

positive news, whereas Al-Jazeera.net pictured the election with some kind of negativity by 

projecting some kind of doubt in the election results. 

In relation to this study, a list of the neutral/positive/negative words, expressions, and 

adjectives were provided to the coders in order to make their task clearer (see Table 2). As for 

the coding of candidates, they were classified into seven groups which represented the main 

political blocs except for the final one which was assigned for ‘other’ minor slates. The political 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

77 

slates that are covered in the study are: (1) Nouri Maliki’s State of Law; (2) Ayad Allawi’s 

Iraqiya; (3) Ammar Hakim’s Iraqi National Alliance (INA); (4) Muqtada Sadr’s movement 

which is part of INA; (5) Jalal Talabani’s Kurdish Alliance; (6) Ayad Samarai’s Iraqi Accord 

Front; and (7) other groups. The grouping of political candidates was done by linking them to 

their original slates. However, the coding book did not include all the names of candidates 

mentioned on TV; the most important figures of each party/bloc were listed instead of citing all 

the parties’ candidates. For example, story (Baghdad TV, 22nd February, sequence 6) introduced 

new names like Dr. Osama al-Tikriti and Abdul Jabbar Shalash (Code 6) from the Iraqi Islamic 

Party, and story (Hurria TV, 2nd of March, sequence 9) presented Abdul al-Bari al-Zibari, Hasan 

al-Doski, Zahida Sarhan, and Sidqi al-Umdi from the Kurdish Alliance Slate (Code 5). 

It is important to note that most of the previous studies on media coverage of political 

elections in the Arab world utilized basic coding frames that measured the prominence and time 

or space devoted to different candidates and parties. They have not, for example, touched upon 

the minute details of language or news focus. Indeed, there are no relevant studies on the Iraqi 

election except for CMC’s general and brief reports which have several shortcomings in their 

methodology, coding measures, and analysis procedures (see for example El Fegiery 2006; 

UNESCO et al. 2008; Arab Working Group for Media Monitoring (AWGMM, 2007, 2009a, and 

2009b; CMC 2005). For example, there was a large-scale study that used a qualitative and 

quantitative measure and lasted two years to investigate the way newspapers`, television 

channels, and radio stations covered the elections in Tunisia, Palestine, Lebanon, and Egypt (El 

Fegiery, 2006). The ‘observers’ of ‘Arab civil society organisations’ whose identities were not 

revealed investigated the basic components of the media message: the time and space allotted to 

the candidates and their parties, the general tone or evaluative codes (positive, negative, neutral), 

and whether the political candidates have been given direct access to voice their views or are 

only referred to by the anchors (El Fegiery, 2006). However, it is not clear how accurate the 

coding frame is especially with regard to the measurement of the tone as there is no reference to 

the way the coding frame was designed. Further, Maiola and Ward (2007) investigated the 

Palestinian Presidential elections of 2005 by comparing Pan-Arab media channels' coverage of 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

78 

the elections with local Palestinian channels. They used content analysis methodology by 

choosing a sample of media channels and conducting interviews with Palestinian media 

practitioners. In terms of qualitative analysis, the researchers assessed the tone of coverage given 

to specific candidates by the 'journalists' explicit judgment' in the different media channels 

(negative, neutral, and positive) as well as 'the framing (value) of coverage' (p. 109). They 

observed that the amount of information on the candidates broadcast by PBC TV (Palestinian 

Broadcasting Cooperation) did not amount to an hour which was mostly devoted to covering the 

candidate, Mahmoud Abbas, in the 'context of his institutional duties' (p. 107).  

In this study, a pilot study was conducted by two coders who independently examined 

three newscasts. The main evening newscasts were chosen from different phases of the election 

campaign and from different channels. Inter-coder reliability coefficients were calculated, and 

the overall alpha score for candidate/topic level (sub-story) was .86, ranging across code 

measures between .84 and .87. 

The researchers used a 13-items coding sheet to analyze the news coverage of elections in 

relation to political candidates/parties (see the appendix). First, the researchers identified 

references to political candidates and their parties/blocs in the news and then counted the number 

of times they were mentioned including the tone of reference e.g. positive/neutral/negative. In 

this way, we had a clearer understanding of the way political candidates are presented in the 

news and the attention given to each slate, party, and candidate. Second, the results of the 

attention given to each candidate/party as well as the tone of coverage were qualitatively 

assessed by linking them to the political context and relevant information on the candidates’ 

ethno-sectarian tendencies as well as the different channels’ affiliations in order to clarify the 

motives behind having for example over-emphasis or lack of coverage of certain political 

candidates as well as explaining the channels’ tone of coverage. 

 

Results 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

79 

In relation to the narrative references to candidates (see Table 1 below), the Sunni Baghdad TV 

had the largest number of stories (n = 164) and greatest amount of time allotted (n = 31,470 

seconds) that presented narrative references to candidates representing the Iraqi Accord Front 

IAF, the slate that sponsors the channel (see Chart 1 below). The stories constituted 69.7% of the 

total number of news items aired by the channel. Baghdad TV rarely referred to or assigned 

enough time to other competing political blocs. Just five stories (running time of 855 seconds) 

were devoted to other parties/groups that were either unknown by the public or ineffective in the 

political scene. 

The Shiite Furat TV channel came second in rank in terms of the number of stories and 

time allotted to its party’s candidates. The channel aired 120 stories (22,665 seconds) on the 

party’s candidates. The stories made up 54.2% of their total number that were analyzed 

throughout the period of study. Further, the channel also aired five stories that spanned over 464 

seconds carrying narrative references to Sadr’s movement/candidate. This is understandable 

because Hakim and Sadr formed from the beginning the Iraqi National Alliance (INA), so the 

two Shiite groups stood together against other competing political blocs.    

The Kurdish Hurria TV aired 43 stories (3,288 seconds) on the Kurdish Alliance (KA) 

that constituted 21.3% of the total number of stories aired by the channel. The channel devoted 

six stories (406 seconds) for Allawi’s bloc, and two stories for Maliki’s slate (112 seconds) and 

two others for Hakim’s alliance (118 seconds). There were four references to Allawi’s al-Iraqia 

slate (406 seconds) because some of its candidates were subjected to the de-Baathification 

process which was implemented by the US administration following the example of De-

Nazification in Germany after the Second World War. This was done in order to exclude some 

Iraqi candidates from running in the election. In fact, this move created a great deal of 

controversy about the credibility of the government and its Accountability and Justice 

Commission which was led by the late Ali al-Lami, being himself a candidate running in the 

election.  

Finally, the state-run Iraqia TV did not allot more emphasis to one political group over 

the other. Four stories (160 seconds) were devoted to Allawi’s bloc. However, the dominant 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

80 

issue related to this political group was the law suits filed against some of its candidates, as 

mentioned above. In presenting the different political blocs, the channel established itself as the 

most balanced and objective among the four channels. In brief, Baghdad TV stressed the 

importance of its IAF candidates more than the other channels by airing more number of stories 

and time referring to them. Furat TV came next followed by Hurria TV (see Chart 1 below). 

It is important to mention first that there were some limitations observed in conducting 

the candidate level of analysis. Most of the channels tried to avoid negative references to other 

political candidates from other blocs in order to avoid problems. For example, Iraqia TV started 

its 24th of February newscast with an editorial speech that made an indirect reference to Ayad 

Allawi’s previous public statement that mentioned the re-appearance of unidentified corpses in 

Baghdad’s morgue. Allawi’s statement coincided with the election campaign, but it was meant to 

suggest that the security situation worsened and reached a level similar to what Iraqis witnessed 

during the civil war era especially in 2006. The story lasted 63 seconds with a newsreader only 

and was followed later with another story that lasted 190 seconds tackling the same issue. Iraqia 

TV accused the people behind making up and disseminating such a claim to be from the Baath 

party, a term that has very negative connotation amongst many Iraqis especially Kurds and 

devout Shiites. However, the authors could not assign any negative attributes to Allawi and his 

followers because there was no direct reference to the candidate. In brief, the four channels did 

not attempt to reveal the true identities of the political figures criticized in order to avoid any 

kind of confrontation or trouble. Also, this was partly due to the channels’ way of abiding to 

CMC’s regulations. Finally, there was no examination of the effect of images on the message 

conveyed. To give an example, Furat TV aired several stories on issues related to its INA 

candidates and used to show their images along with the Grand Shiite Ayatollah Ali Sistani 

though the latter refrained from supporting any slate in order to maintain his independence. The 

implied message was that INA candidates were supported or approved by Sistani which was not 

publically the case (story aired on the 1st of March (sequence 5)).  

In relation to the tone of political candidates’ election coverage, Iraqia TV generally 

refrained from supporting any slate, although there was an indication that it supported Maliki 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

81 

who was shown almost daily either to inaugurate a new construction project and other public 

service facilities (story aired on the 2nd of March, 204 seconds (sequence 14)); story aired on the 

3rd of March, (189) seconds, (sequence 18)) or to follow up on security matters. Almost always, 

he was praised for his achievements especially on security matters such as inking the Iraqi-US 

agreement to withdraw US forces by the end of 2011. On the other hand, the other Iraqi 

politicians like Jalal Talabani, the Iraqi President, and his two deputies were neither given the 

same time nor frequency to appear in this manner though they also performed similar activities. 

To give few other examples, Maliki was shown on the 22nd of February urging Iraqis to vote (26 

seconds); however, no other Iraqi politician was given this opportunity. Then, on the 6th of 

March, 2010 which was the media silence day, Iraqia TV aired two stories to urge Iraqis to vote. 

The first story (sequence 5) showed Maliki who was given (69) seconds, whereas the second 

story (sequence 6) presented Ayad Samarai, who talked for 37 seconds only. Finally, there were 

some negative references aired on Maliki’s strong competitor, Ayad Allawi, and his candidate 

slates, Al-Iraqiya. In fact, Iraqia TV never criticized any other slate. Five negative references 

were made in comparison to three neutral ones about Allawi. The Iraqi President Talabani and 

the Parliament speaker Samarai both received one neutral reference. Though Maliki was 

mentioned on a daily basis and mostly in a positive way, he was always presented as the Prime 

Minister rather than a political candidate. Still, this could be an indirect way to promote the PM. 

On the other hand, the Shiite Furat TV focused on Maliki’s abuse of power in promoting 

his slate during the election campaign; however, there was a tendency to avoid mentioning his 

name. For example, the story aired on the 26th of February (sequence 8) referred to the decision 

of employing 20,000 former Iraqi officers as political propaganda, but no reference was made to 

Maliki who took that decision. Also, there were several reports on a slate whose candidates 

‘conspired’ to buy peoples’ votes by either giving them cash money, offering presents, or 

promising them lands and jobs. In all the reports aired, Maliki’s slate was not mentioned but only 

implied (stories aired on the 28th of February (sequence 10), 1st of March (sequence 12), 2nd of 

March (sequence 19), 3rd of March (sequence 9), 4th of March (sequence 16), and 7th of March 

(sequence 11)). It is important to note here that all the stories aired by Furat TV in which Maliki 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

82 

was indirectly mentioned were produced as ‘packages’, denoting the importance given by the 

channel to such reports.  

 

Tone of Political Candidates’ Coverage 

In the case of Furat TV, the concentration of references was naturally on Hakim’s slate with 

(n=124) positive attributes (see Table 1 below). This was expected as Al-Hakim runs the 

channel; however, ten negative references to Maliki’s slate were not expected from the channel 

which was probably due to the fact that Maliki decided to withdraw from the Shiite alliance that 

was formed in 2005 in order to present himself as a unifier of Iraqis whether be Sunnis or 

Shiites. Hence, Maliki tried his best to include Sunni figures in his slate like the senior members 

of the Awakening Council of Anbar. Indeed, this move angered Hakim and his bloc that seemed 

to take a somehow antagonistic attitude toward Maliki and his slate. Other references made by 

Furat TV included nine positive ones on Sadr and his bloc because the two groups formed a 

political alliance. Finally, there were few other neutral references made (eight for Hakim and six 

for Sadr).   

The third channel investigated was Baghdad TV (see Table 1 below). There were few 

negative references to political blocs especially twenty ones concentrated on others who were 

either unknown or unnamed. As for the positive attributes, we find the largest number of positive 

references among the four channels to be (n=639) ones for Samarai’s bloc and (n=8) ones for 

other slates. In fact, Baghdad TV scored the highest number of stories, largest time allotment, 

and highest number of references to its IAF’s candidates. Finally, there were seven neutral 

references to Samarai’s bloc, too. 

The last channel investigated was Hurria TV (see Table 1 below). In terms of the positive 

references, there were (n=38) ones on Talabani’s slate, seven for Allawi’s bloc, and four for 

Hakim’s slate. It seems that the Kurds did not focus on Talabani and his slate because there were 

investing in other Kurdish-language channels. As for the positive references to other blocs, it is 

likely that the channel had in mind the idea of future alliances with other slates without which 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

83 

the Kurds could not form a majority in the Parliament. There were few negative references, too. 

The highest number of such references was centred on Talanabi’s slate (n=10) ones, Maliki’s 

slate (n=6) ones, and Allawi’s bloc (n=3) ones. Finally, neutral attributes were given to Talabani 

(n=12) ones, while Sadr and Samarai got one reference each. In brief, the four channels paid 

different amounts of attention to political candidates (see Charts 2, 3, 4, & 5).  

 Finally, in order to examine the details of the differences in covering the candidates 

among the four channels, statistical tests were computed. In terms of the neutral attributes, there 

was only one significant difference in the coverage of Talabani and his slate which was due to 

Hurria TV’s high number of neutral references to its sponsor. As expected, the highest degree of 

significant differences was centered on the positive terms and in particular the slates of Allawi, 

Hakim, Samarai, and Talabani. As for the rest of candidates, there were no differences in the way 

they were covered by the four channels. However, the highest degree of significant difference 

was found in Samarai’s slate with a Chi-square of (326.668) due to the high number of positive 

references made by Baghdad TV to its sponsor. Hakim’s slate came second with a Chi-square of 

(63.363) and Talabani’s slate came third with a Chi-square of (19.697), while Allawi came in the 

end with a Chi-square of (6.54). Surprisingly, there were no significant differences among the 

four channels in terms of the negative references to the different candidates. This was probably 

due to the channels’ tendency to avoid criticism of other candidates (see Table 1 below).   

 

Discussion & Conclusion 

Due to the overtly partisan nature of the election coverage in Iraq, the findings of this research 

confirm the results reached by previous studies on European elections that examined the nature 

of partisan coverage few decades ago. Based on the data reported above, we can conclude that all 

the TV channels examined in this study showed some kind of imbalance and favoritism in 

covering the political candidates. What we observed was that all the channels, except in few 

cases, tended to either align with the positive or negative sides. We need first to discuss whether 

the channels discussed above presented the election news in a certain direction. As a reminder, 

issues are presented by the selection of excerpts shown to the audience. In relation to the first 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

84 

research question, we can say that Baghdad TV came first in the emphasis it showed on covering 

its candidates. Furat TV was second and was followed by Hurria channel. On other hand, Iraqia 

TV tried to be as discreet as possible in covering the candidates.  Indeed, Furat and Baghdad 

channels were highly biased in their coverage of political candidates since they overtly favored 

their own candidates over the others. The Kurdish channel, Hurria TV, was less biased as there 

were even some negative references to Talabani and his slate. On the other hand, Iraqia TV 

showed no obvious bias in its coverage of political candidates, though there was a slight bias 

against Allawi and his slate and a subtle type of bias in favor of Nouri Maliki, the PM.  

To answer the second research question, we conclude that the four channels covered the 

candidates in different ways especially in connection to the positive attributes, but no major 

differences were observed in relation to the neutral tone. As for the negative attributes, there was 

no significant difference at all among the four channels.  

Similar to the case of post-communist Eastern European countries and Russia where a 

kind of advocacy journalism is practiced, it seems that Iraqi journalists’ ideological beliefs 

overwhelmed the way they covered the election; hence, this research reached results that are 

voiced by other media scholars on the influence of ideology and nature of political system on 

media freedom and objectivity. Like Russia and Eastern Europe, Iraq is still confined to the 

authoritarian past but to a more intense degree. In Latin America where journalism of opinion is 

viewed as the norm, the media plays a vital role in the society. Waisbord (2000) stressed that the 

press in Latin America enjoys a great deal of respect especially that watchdog journalism has 

‘contributed to the quality of South American democracies’ (p. 246). Unfortunately, the Iraqi 

media has not reached this level yet since the political elite control the state and the media; as a 

result, many media outlets and practitioners must succumb to political pressure and become 

agenda senders instead of agenda setters in order to survive.  

Due to the scarcity of research studies on Arab elections in general and Iraqi elections in 

particular, this work fills a big gap in the systematic analysis of television newscasts by relying 

on solid and more comprehensive measures followed in the social science instead of presenting 

general assessments and speculations on the Iraqi media. Three levels of analysis are employed 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

85 

in this research - program, story, and sub-story levels - in order to give a richer and more 

accurate assessment of the 2010 election coverage. In more specific terms, the study tackled the 

amount of coverage in relation to candidates and the tone of coverage and its emphasis. These 

aspects are fully investigated to reach a better understanding of the way four different Iraqi TV 

channels covered the 2010 General Election. 

It seems that the Sunni Baghdad TV was the only channel that showed the news in a way 

that significantly differed from the rest of the channels. This was mainly due to the nature of the 

channel’s Sunni sponsors who seemed to feel that they needed to overstate the shortcomings of 

Maliki’s government and stressed that its candidates would be better alternatives. The channel’s 

apparent goal was to stress that its candidates would be the right choice for Iraqi voters in order 

to establish a democratic state in which corruption and calls for federalism are strongly dealt 

with. Indeed, all the four channels presented the political parties in directions that generally 

reflected the policies of the channels’ sponsors. Contrary to the pledge of objectivity dictated by 

CMC, all the channels except for Iraqia TV gave enormous attention to their political candidates. 

Probably more time has to elapse before one sees different Iraqi TV channels that truly seek to 

apply the principles of good journalism and present all the different aspects of the election 

without any kind of favoritism or partisanship. The analysis cited above reflects the partisan 

nature of these channels and their mostly one-sided outlook by which they represented the 

political candidates investigated in this study. 

 

 

 

 

References 

Arab Working Group for Media Monitoring. (2007). The Media in the 2006 Bahraini Elections. 
Retrieved on June 22, 2010.http://www.awgmm.net/fr/node/180 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

86 

Arab Working Group for Media Monitoring. (2009a). The Programme of Monitoring Media 
Performance During the Election Campaign of April 9, 2009. Retrieved on June 25, 
2010. http://www.awgmm.net/sites/default/files/Présentat.._0.ppt 

Arab Working Group for Media Monitoring. (2009b). Monitoring the Parliamentary Election by 
Governmental and Private Media Channels in the Hashemite Kingdom of Jordan. 
Retrieved on June 25, 2010. http://www.awgmm.net/node/211 

Asp, Kent. (1983). The Struggle for the Agenda: Party Agenda, Media Agenda, and Voter 
Agenda in the 1979 Swedish Election Campaign. Communication Research, 10, 333–
355. 

Bagdikian, B. (1983). The Media Monopoly. Boston: Beacon Press. 

Beharrell, P., Davis, H., Eldridge, J., Hewitt, J., Oddie, J., Philo, G., Walton, P., & Winston, P. 
(1980). More Bad News. vol. 2. London: Routledge & Kegan Paul. 

Blumler, J. & Gurevitch, M. (2000). ‘Americanization’ Reconsidered: UK–US Campaign 
Communication Comparisons Across Time. (390–403) In Mediated Politics: 
Communication and the Future of Democracy, L. Bennett & B. Entman (Eds.). 
Cambridge: Cambridge University Press. 

Brants, K. & van Praag, P. (2006). Signs of Media Logic: Half a Century of Political 
Communication in the Netherlands. Javnost/The Public, 1, 25–40. 

Campbell, Vincent. 2006. 'A Journalistic Deficit? '. Journalism Studies. 7, 4: 593-609. 

Coalition Provisional Authority. (2003). Iraqi Communications and Media Commission. 
CPA/ORD/20 March 2004/65. 

Communication and Media Commission. (2005). Mass Media and the Election Campaign: 
National, Regional and Local Elections January 30, 2005. Retrieved on 29 June, 2010. 
http://www.nmc.gov.iq/doc/electionarabic.pdf 

Communication and Media Commission. (n.d.). General Steering. Retrieved on December 8, 
2009. http://www.icmc.iq/literature/generalsteering1s.pdf 

D’Alessio, D. & Allen, M. (2000). Media Bias in Presidential Elections: A Meta-Analysis. 
Journal of Communication, 50 (4), 133-156. 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

87 

de Vreese, C., Banducci, S., Semetko, H., & Boomgaarden, H. (2006). The News Coverage of 
the 2004 European Parliamentary Election Campaign in 25 Countries. European Union 
Politics, 7, 477-504. 

Donsbach, W. (1997). Media Thrust in the German Bundestag Election, 1994: News Values and 
Professional Norms in Political Communication, Political Communication, 14 (2), 149 -
170. 

El Fegiery, Moataz. (2006). The Triumph of Politics over Professionalism. Arab Reform 
Bulletin, September 18. Retrieved on July 26, 2010. 
http://www.carnegieendowment.org/arb/?fa=downloadArticlePDF&article=20791 

Farnswortha, S., Robert, L., & Schatz, R. (2009). CBC News Coverage of Canada's 2006 Liberal 
Party Leadership Candidates. American Review of Canadian Studies, 39 (3), 290-302. 

Fox, J., Angelini, J., & Goble, C. (2005). Hype Versus Substance in Network Television 
Coverage of Presidential Election Campaigns. Journalism & Mass Communication 
Quarterly, 82 (1), 97-109. 

Gans, H. (2004). Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly News, 
Newsweek, and Time. Illinois: Northwestern University Press. 

Garyantes, D. & Murphy, P. (2010). National Elections: Success or Chaos?: Framing and 
Ideology in News Coverage of the Iraqi. International Communication Gazette, 72 (2), 
151-170. 

Gauthier, G. (1993). In Defence of a Supposedly Outdated Notion: The Range of Application of 
Journalistic Objectivity. Canadian Journal of Communication, 18 (4), 497–505. 

Graber, Doris. (1987). Kind Pictures and Harsh Words: How Television Presents the Candidates. 
(115–141) In Elections in America, K. L. Scholzman (Ed.). Boston: Allen & Unwin. 

Greene, M., Stevenson, R. (1980). A Reconsideration of Bias in the News. Journalism 
Quarterly, 57 (1), 115-121. 

Gurevitch, M. & Blumler, J. (1993). Lonitudinal Analysis of an Election Communication 
System: Newsroom Observation at the BBC, 1966-92. Oesterreichische Zeitschrift für 
Politikwissenschaft, 22, 427-44. 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

88 

Independent High Electoral Commission - Iraq. (n.d.). Code for Media during Elections: 
Guidelines on Equitable Access as Required by the Code for Media during Elections. 
Retrieved on December 7, 2009. 
http://www.ihec.iq/content/file/cmc/cmc_code_conduct_media_elections_en.pdf 

IREX. (2010). Iraq Media Study: National Audience Analysis. April 21. Retrieved on May 22, 
2010. http://www.irex.org/newsroom/news/2010/0428_iraq_media_survey_national.pdf 

Iyenger, S., Peters, M., Kinder, D. (1982). Experimental Demonstrations of the "no-so-nominal" 
Consequences of Television News Programs. American Political Science Review, 76, 
848-856. 

Jakubowicz, Karol. (2001). Rude Awakening: Social and Media Change in Central and Eastern 
Europe. The Public, 8 (4), 59-80. 

Maiola, Giovanna & Ward, David. 2007. 'Democracy and the Media in Palestine: A Comparison 
of Election Coverage by Local and Pan-Arab Media' in Arab Media and Political 
Renewal: Community, Legitimacy and Public Life, Naomi Sakr ed.  London: I. B. Taurus 
& Co. Ltd. 

McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public 
Opinion Quarterly, 36 (2), 176-187.  

McHugo, G, Lanzetta, J., Sullivan, D., Masters, R. & Englis, B. (1985). Emotional Reactions to a 
Political Leader’s Expressive Displays. Journal of Personality and Social Psychology, 
49, 1513–1529. 

McQuail, Denis. (1992). Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. 
London: Sage Publications. 

Norris, P., Curtice, J., Sanders, D., Scammell, M., & Semetko, H. (1999). On Message: 
Communicating the Campaign. London: Sage Publications. 

Nossiter, T., Scammell, M., & Semetko, H. (1995). Old Values Versus News Values'. (85-103) 
In Political Communications: The General Election of 1992, I. Crewe and B. Gosschalk 
(eds.). Cambridge: Cambridge University Press. 

Oates, Sarah. (2006). Television, Democracy, and Elections in Russia. London: Routledge. 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

89 

Roncarolo, Franca. (2002). A Crisis in the Mirror: Old and New Elements in Italian Political 
Communication. (69–91) In Political Journalism: New Challenges, New Practices, R. 
Kuhn & E. Neveu (Eds). London: Routledge. 

Semetko, H., Blumler, J., Gurevitch, M., & Weaver, D. (1991). The Formation of Campaign 
Agendas: A Comparative Analysis of Party and Media Roles in Recent American and 
British Elections. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. 

Semetko, H., & Canel, M. (1997). Agenda-Senders Versus Agenda-Setter: Television in Spain's 
1996 Election Campaign. Political Communication, 14, 459-79. 

Siune, K. & Borre, O. (1975). Setting the Agenda for a Danish Election, Journal of 
Communication, 1, 65–73. 

UNESCO, International News Safety Institute, Index on Censorship, Reuters Foundation, & 
Article 19. (2008). A Reporter’s Guide to Election Coverage. Retrieved on July 15, 2010. 
http://www.reuterslink.org/docs/electionhandbook.pdf 

Wagenberg, R., Soderlund, W., Romanow, W., & Briggs, E. (1988). Campaigns, Images and 
Polls: Mass Media Coverage of the 1984 Canadian Election. Canadian Journal of 
Political Science / Revue canadienne de science politique, 21(1), 117-129. 

Waisbord, Silvio. (2000). Watchdog Journalism in South America: News, Accountability, and 
Democracy. New York: Columbia University Press. 

Wimmer, Roger D. & Dominick, Joseph. (1991). Mass Media Research: An Introduction. 
Belmont, California: Wadsworth Publishing Company. 

 
 

 

 

 

Charts & Tables 

 

Table 1 Number of Stories Per TV Channel Featuring Narrative References to Political 
Candidates  

 Iraqia TV 
 

Furat TV 
 

Baghdad TV 
 

Hurria TV 
 

Chi-
square 

Asymp. 
Sig. 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

90 

Maliki 1a 1a 1a 2a 0.78 p < 0.855 

Allawi 4a 0b 0b 6a 12.30 *p < 0.006 

Hakim 0a 120b 1a 2a 386.20 **p < 0.000 

Sadr 0a 5b 0a 0a 14.46 ***p < 0.002 

Talabani 1a 0a 0a 43b 110.33 ****p < 0.000 

Samarai 1a 0a 164b 1a 529.52 *****p < 0.000 

Others 0a 0a 5b 2a (Baghdad) 8.58 
******p < 

0.035 
 
Note: Scores that share the same superscript are not significantly different at the p < 0.05 level. In few cases, the 
channel that does not share a significant difference with another is written between brackets though the superscript is 
different. 
 
*p < 0.006 (Allawi: There is significant difference among the four channels in the way this slate was covered) 
**p < 0.000 (Hakim: There is significant difference among the four channels in the way this slate was covered) 
***p < 0.002 (Sadr: There is significant difference among the four channels in the way this slate was covered) 
****p < 0.000 (Talabani: There is significant difference among the four channels in the way this slate was covered) 
*****p < 0.000 (Samarai: There is significant difference among the four channels in the way this slate was covered) 
******p < 0.000 (Other: There is significant difference among the four channels in the way this slate was covered) 

 
 
 
 
 
 

Chart 1 Time Allotted (in seconds) by the Four Channels to Narrative References to 
Political Candidates 

 

 
 

 
Table 2 List of candidate/party terms or attributes 

Negative Positive Neutral 
Corrupt (1) Transparent (2) Politician (3) 
Mean (4) Honest (5) Government worker (6) 

0 

5000 

10000 

15000 

20000 

25000 

30000 

35000 

Maliki Allawi Hakim Sadr Talabani Samarai Others 

29 160 30 30 
241 

22665 

464 560 560 

31470 

855 
112 

406 181 

3288 

157 

Iraqia 

Furat 

Baghdad 

Hurria 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

91 

Agent (7) Nationalist (8) Iraqi (9) 
Fraudster (10) Sincere (11) Citizen (12) 
Liar (13) Straightforward (14) Political Party (15) 
Embezzlement (16) Open (17) Candidate (18) 
Blackmail (19) Forthright (20)  ---- 
Theft (21) Noble (22) ----- 
Treachery (23) Trustworthy (24)  ----- 
Treason (25) Reliable (26) ----- 
Destructive (27) Constructive (28) ---- 
Irresponsible (29) Responsible/countable 

(30)  
---- 

Baathist (31) Pro-Iraqi (32) ---- 
Terrorist (33) Peacemaker/ 

Peacekeeper (34) 
---- 

Other…Please 
specify 

Other…Please specify Other…Please specify 

 

 
 
 
 
 

Chart 2 State-Run Iraqia TV, candidates’ score of terms 

 
 

 
Chart 3 Furat TV (Shiite), candidates’ score of terms 

0 

2 

4 

6 

8 

10 

Maliki Allawi Hakim Sadr Talabani Samarai Others 

5 

3 

1 1 

Positive 

Negative 

Neutral 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

92 

 
 
 

Chart 4 Baghdad TV (Sunni), candidates’ score of terms 

 
 
 
 
 

Chart 5 Hurria TV (Kurdish), candidates’ score of terms 

 
 

 
 

0 

30 

60 

90 

120 

150 

Maliki Allawi Hakim Sadr Talabani Samarai Others 

124 

9 10 8 6 

Positive 

Negative 

Neutral 

0 
100 
200 
300 
400 
500 
600 
700 

Maliki Allawi Hakim Sadr Talabani Samarai Others 

639 

8 25 1 1 7 

Positive 

Negative 

Neutral 

0 

10 

20 

30 

40 

50 

Maliki Allawi Hakim Sadr Talabani Samarai Others 

7 4 

38 

6 3 

10 

1 

12 

1 

Positive 

Negativ
e 
Neutral 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

93 

Appendix 
Coding Sheet 

 
1. What is the unique candidate code number? 
 
The coder can use the candidate’s surname or first name if his surname is not known. 
2. What is the newscast code number? ……………. 

 
3. What is the channel code number? ………………….. 

 
4. What is the story code number? ……………….. 
 
5. What is the newscast duration that is related to the election? Seconds…….. 

 
6. What is the story duration? Seconds…….. 

 
7. Has the candidate been mentioned in the narrative?  
 

0. No  1. Yes 
8. Is the candidate shown in film report?  
 

0. No  1. Yes 
9. Is the candidate shown in studio interview?  
 

0. No  1. Yes 
10. Has the news story described/discussed a candidate? 
  
0. No 1. Yes  
11. What is the candidate’s score of terms from narrative signaling ‘neutral’? 

 
Check the list of candidate/party terms or attributes (list the number only) 

 
List of candidates and their parties and codes  
1. Nouri al-Maliki (Ali Adeeb, deputy), Dawa Party, State of Law slate, Code (1) 0 -

 Neutrality Score No……………. 
 
2. Ayad Alawi (Tariq al-Hashimi, Atheel al-Nujaifi, Rafia’ al-Eissawi, representatives), al-Iraqiya 

slate, Code (2) 0 - Neutrality Score No……………. 
 
3. Ammar al-Hakim (Adel Abdul Mahdi, Baqr Jabbir Solagh, Jalal al-Deen al-Sagheer, 

representatives), Islamic Supreme Council, Iraqi National Alliance slate, Code (3) 
 0 - Neutrality Score No……………. 

4. Muqtada Sadr (Hazim Al-‘Araji, Bahaa’ Al-‘Araji, ‘Aqeel Abid Hussein, Salih Al-‘Aqeeli…etc. 
representatives) Sadr movement, Iraqi National Alliance slate, Code (4)  0 -
 Neutrality Score No……………. 



Political Candidates’ Coverage in Iraq   Journal of Middle East Media 
   Vol 9, Fall 2013 
 
 
 

   
 

94 

 
5. Jalal Talabani & Masud Barazani (Barham Salih, Fu’ad Ma’sum, representatives), Kurdish 

Alliance slate, Code (5)  0 - Neutrality Score No……………. 
 
6. Ayad al-Samaraei (Mahmood al-Mashhadani, Salman al-Jumaili, Rashid al-Azzawi, 

representatives), Iraqi Islamic Party, Iraqi Accord Front, Code (6)  0 - Neutrality 
Score No……………. 

 
7. Others…., please specify………., Code (7)  0 - Neutrality Score 

No……………. 
 

12. What	
  is	
  the	
  candidate’s	
  score	
  of	
  terms	
  from	
  narrative	
  signaling	
  ‘positive’?	
  (please	
  refer	
  to	
  the	
  
list	
  of	
  candidates/parties	
  above)	
  

1. Code (1)  0 - Positive Score No……………. 
 
2. Code (2) 0 - Positive Score No……………. 
 
3. Code (3) 0 - Positive Score No……………. 
 
4. Code (4)  0 - Positive Score No……………. 
 
5. Code (5)  0 - Positive Score No……………. 
 
6. Code (6)  0 - Positive Score No……………. 
 
7. Code (7)  0 - Positive Score No……………. 

 
13. What	
  is	
  the	
  candidate’s	
  score	
  of	
  terms	
  from	
  narrative	
  signaling	
  ‘negative’?	
  (please	
  refer	
  to	
  the	
  

list	
  of	
  candidates/parties	
  above)	
  
	
  

2. 	
  
1. Code (1) 0 - Negative Score No……………. 

 
2. Code (2) 0 - Negative Score No……………. 

 
3. Code (3) 0 - Negative Score No……………. 
 
4. Code (4)  0 - Negative Score No……………. 
 
5. Code (5)  0 - Negative Score No……………. 
 
6. Code (6)  0 - Negative Score No……………. 

 
 

7. Code (7)  0 - Negative Score No……………. 


